Pardubice - Na lince městské policie se občas ozve dotaz na funkčnost semaforu u mostu v Rosicích. Telefonáty tohoto znění přichází buď po bouřce, kdy semafory vypne zásah vyšší moci a vyšší dávky elektřiny. Anebo od řidičů, kteří v autoškole nebo v provozu (tím hůř) nedávají pozor. Třeba jen za včerejšek byla taková volání dvě. Drtivá většina těchto oznámení následuje poté, co řidiči zastaví své vozidlo v jiné než předepsané vzdálenosti od semaforu a tudíž na ně nereaguje čidlo, které se ukrývá pod asfaltem.
Správnou vzdálenost od semaforu nemusíte složitě hledat podle mapy nahřívané nad plamenem svíčky, nemusíte ani složitě šermovat logaritmickým pravítkem a krokovat vzdálenosti, sledovat migrační trasy bizonů či hledat severní stranu semaforu podle lišejníku na patníku. Na tohle se skautské dovednosti nemusí aplikovat. Stačí si pohlídat bílou čáru. To je pravidlo důležité nejen v Brně, ale také v silničním provozu.
Stačí sledovat značení na vozovce
Je to vodorovná bílá čára nakreslená barvou na povrchu vozovky v místě, kde máte svého plechového miláčka před křižovatkou zastavit. Zpravidla se tam pod vámi nachází drát a to ne ledajaký. Říká se mu smyčka a má za úkol nad sebou rozeznat větší množství kovu – jinými slovy auto (ano, funguje to i na velorex a trabant). Tato smyčka pak na základě přítomnosti většího množství kovu s vámi za volantem sděluje semaforu, že tady stojíte a čekáte. Jestliže postavíte auto jinam, tak hádejte, co se stane? Voláte na linku městské policie, že na rosickém mostě už zase nefunguje semafor a svítí pořád jen červená.
Není to žádná věda, není to kouzlo a do semaforu nemusíte kvůli zelené cpát pětikorunu. Stačí zastavit v místě, které je pro zastavení označeno. Jak prosté.