Pardubický kraj - Zatímco únor je z pohledu Správy a údržby silnic Pardubického kraje klidným měsícem, prosinec a leden ji zaměstnávalo nejen sněžení a ledovka, ale také rozvodněné vodní toky.
Do konce zimní údržby zbývá ještě měsíc. Přitom na silnicích II. a III. třídy ve správě Pardubického kraje zatím proběhly práce zimní údržby v objemu téměř 69 milionů korun a spotřeba soli dosáhla skoro 6445 tun. Vloni za stejné období to přitom bylo 53,5 milionů a 4530 tun. „Průběh tohoto zimního období je velmi nestandardní s velkými extrémy. Až do poloviny listopadu o sobě zima nedala vědět, ale pak přišlo citelné ochlazení s výrazným spadem sněhu. Zimní počasí se sněžením a častou tvorbou sněhových jazyků skončilo s příchodem Vánoc. Prudké oteplení ve dnech 24. a 25. prosince a silný vítr způsobily četné polomy stromů s nutností řešení následků škod,“ uvedl ředitel Správy a údržby silnic Zdeněk Vašák.
Pro krajské silničáře byly nejhorší teploty okolo nuly, kdy bylo kvůli hrozícímu mrazu nutné komunikace včas důkladně posypat solí, aby nedocházelo ke vzniku ledovky. Nejnáročnější potom byl prosinec, naopak zatím nejklidnějším měsícem byl únor. „Kromě tradičních výjezdů kvůli sněhu a náledí jsme řešili i krátkodobě zatopené silnice, zejména v okolí Labe a na některých tocích na Chrudimsku. Po otevření zaplavených úseků bylo nutné opravit škody na systémech odvodnění, příkopech a propustcích. Komplikované bylo zejména odstraňování naplavených kmenů na pilířích mostů přímo v Labi. Na mostě v Kuněticích trvalo několik dní, a to za účasti speciální techniky hasičů s potápěčskou a lezeckou výbavou,“ řekl Vašák.
Novinkou současné zimní sezony je použití posypové nástavby umožňující větší poměr aplikace rozmrazovacího postřiku k podílu suché posypové soli. „Efektem by měla být nejen rychlejší účinnost s minimem odletu zrn soli mimo povrch komunikace, ale i úspora aplikovaného materiálu a jeho delší trvanlivost na jejím povrchu. V České republice se první nástavby tohoto typu objevují na vybraných dálničních úsecích a například také u kolegů v Plzeňském a Jihomoravském kraji. V podmínkách našeho kraje ověřujeme na dvou vozidlech na našich střediscích Pardubice a Chrudim,“ dodal Vašák.
Silničáři v zimním období provádějí lokální opravy studenou balenou směsí, s většími opravami se vyčkává. První by měly zahájit výrobu od poloviny března.
Investice do silnic budou rekordní
Letošní rok bude z hlediska investic na silnicích v Pardubickém kraji rekordní. Do jejich staveb, oprav a modernizací půdou investice ve výši téměř 2,8 miliardy korun. „V plánu jsou opravy důležitých mostů, modernizace klíčových komunikací II. a III. třídy i dokončení dvou důležitých dálničních přivaděčů – Rokytno a Dašice, a to ve třetím čtvrtletí letošního roku. Celkově je schválený plán ambiciózní. V částce 2,8 miliardy korun jsou zahrnuty nejen peníze z krajského rozpočtu, ale i z Integrovaného regionálního operačního programu a Státního fondu dopravní infrastruktury,“ uvedl náměstek hejtmana zodpovědný za oblast dopravy Michal Kortyš.
V novém roce pokračuje aktualizace webu doprava.pardubickykraj.cz, na kterém do zahájení stavební sezóny najdete základní informace k jednotlivým realizovaným i plánovaným projektům a v případě těch větších i infoleták s dalšími důležitými údaji.
Pomocí jednoduchých filtrů můžete projekty vytřídit podle stupně realizace, datu zahájení, typu komunikace i částky. Novinkou na webu je doplnění kompletních částek za jednotlivé stavební akce, přidání cen s DPH pro snazší orientaci veřejnosti i zveřejnění plánovaných oprav na železnici.