Pardubický kraj - Statisíce lidí si po ukončení činnosti společností ze skupiny Bohemia Energy nyní musí řešit nového dodavatele elektřiny nebo plynu. A právě tito spotřebitelé by měli být v současné době velmi obezřetní a dát si pozor na nepoctivé obchodníky.
Takzvaní „energošmejdi“ se totiž snaží zneužít jejich zoufalé situace. Ceny energií stále rostou a nepoctiví obchodníci v tom vidí další skvělou příležitost, jak oslovit potenciální odběratele a nabídnout jim na první pohled „výhodné nabídky“.
Telefonicky oslovují spotřebitele a nabízejí jim pomoc s výběrem nového dodavatele. Bezradný spotřebitel se i stébla chytá a lehce uvěří klamavému tvrzení, že nic není závazné a své rozhodnutí si bude moci kdykoli rozmyslet. Ve skutečnosti tomu tak zpravidla nebývá. „Energošmejdi“ jdou však dál, vydávají se za pracovníky energetického regulačního úřadu, zástupce dodavatele poslední instance nebo spotřebitelské organizace a spotřebitelům doporučují konkrétní dodavatele.
Nekalé jednání zprostředkovatelů energií
V poradnách Sdružení obrany spotřebitelů zaznamenali řadu případů, kdy se prodejci pomocí telefonických hovorů snažili spotřebitele manipulovat k uzavření smlouvy sérií vhodně formulovaných dotazů.
Tvrdili jim, že chtějí pouze nezávazně pomoci s výběrem a případně přechodem od tzv. dodavatele poslední instance k novému dodavateli. Následně dojde k uzavření pro spotřebitele nevýhodné smlouvy, kterou spotřebitel často nechce být vázán.
Bohužel závažnost celé situace si většina z nich uvědomí zpravidla až mnohem později a to v momentě, kdy jsou po nich vymáhány sankce za nedodržení takové smlouvy v řádech tisíců korun.
Pozor na uzavírání smluv po telefonu
Proto by si spotřebitelé měli dát pozor ještě před uzavřením takové nevýhodné smlouvy. Využití špatné nabídky může lidem způsobit nemalé problémy. Podobné telefonické údajně „nezávazné“ nabídky bývají samozřejmě závazné. Spotřebitel může smlouvu uzavřít také po telefonu.
Přestože uzavření takové smlouvy je velmi jednoduché, dostat se z ní bývá o mnohem složitější, a když od smlouvy nestihne včas odstoupit, a to do 14 dnů od jejího uzavření, končí taková nabídka zpravidla sankcí. Pokuty se v průměru pohybují okolo 5 tisíc korun za každé odběrné místo, což pro domácnost, která odebírá elektřinu i plyn a vlastní třeba i chatu a garáž, znamená opravdu citelný zásah do rodinného rozpočtu. Situace je o to horší, že cílem „energošmejdů“ bývají zpravidla senioři, tedy zranitelná skupina s omezenými příjmy.
Na co si dát pozor
Buďte maximálně ostražití. V první řadě je důležité připomenout, že Energetický regulační ani jiný úřad spotřebitele nekontaktuje telefonicky a v žádném případě nesmí doporučovat konkrétní dodavatele energií! Dodavatelé poslední instance sice mohou oslovit spotřebitele napřímo, ale činí tak zpravidla písemně.
Uvědomte si, že žádný z korektních dodavatelů vás nebude nutit k odsouhlasení smlouvy pouze po telefonu, aniž by vám byl ochoten poskytnout text smlouvy. Uzavření smlouvy potřeba si dobře promyslet, smlouvu si důkladně pročíst a potom teprve odsouhlasit.
Využijte srovnávače cen na stránkách ERÚ
Vždy je bezpečnější, když si spotřebitel nového dodavatele vyhledá sám. Může využít nezávislé srovnávače cen, tzv. kalkulačky. Doporučujeme ten, který na svých stránkách nabízí Energetický regulační úřad, kde spotřebitel zjistí, jaké ceny jim dodavatelé aktuálně nabízejí.
Spotřebitelé by sice neměli příliš dlouho setrvávat v režimu dodávek od dodavatelů poslední instance, kteří ze zákona zajišťují po krachu dosavadního dodavatele dodávky po dobu až 6 měsíců, a to z důvodu vysokých cen za energie v tomto režimu, na druhou stranu, ukvapené podepsání první nabídky, která se namane, může spotřebitele do budoucna vyjít také pěkně draho. Nyní platí víc než kdy jindy, dvakrát měř a jednou řež.