Pardubice - Takřka rok propojuje severní a jižní část pardubického hlavního nádraží nová lávka, kterou postavila Správa železnic v rámci rekonstrukce železničního uzlu Pardubice. Statutární město Pardubice je připravené ji převzít do svého vlastnictví, finální slovo budou mít ale zastupitelé.
Hlavní myšlenkou lávky je propojení prostoru výpravní budovy, nástupišť a nově vybudovaného Terminálu B autobusové dopravy s protějším koncem nádraží, kde se nachází pardubická část Dukla, která byla dodnes pro pěší cestující obtížně dostupná. „Lávka tvoří spolu se zrekonstruovanou výpravní budovou a novými nástupišti komplexní architektonický prvek, jehož návrh vypracoval pardubický architekt Milan Košař, i on si zaslouží naše poděkování,“ poznamenal náměstek Hrabal.
„Dojde tak k naplnění dlouhodobého záměru propojit severní a jižní část města komfortním a bezbariérovým způsobem. Lávka se tak stane součástí městského majetku, o její správu a údržbu se podělí Služby města Pardubic a Dopravní podnik města Pardubic, město tím ušetří nemalé finanční prostředky,“ uvedl náměstek primátora za správu majetku města Jan Hrabal.
Příběh lávky přes nádraží se psal dlouhá desetiletí, jeho naplňování začalo koncem desátých let tohoto století. „Tehdejšímu primátorovi Martinu Charvátovi a zastupiteli Martinu Kolovratníkovi se podařilo doslova vybojovat její začlenění do projektu rekonstrukce celého uzlu. Pokud by se jim to nepodařilo, tak by lávka – možná nikdy – nevznikla,“ pokračoval.
Lávka na severu končí na Terminálu B, kam zajíždí autobusy krajské linkové dopravy, propojuje první až čtvrté nástupiště a na jihu ústí do městem nedávno komplexně zrekonstruované ulice K Vápence.
„Stavba je liniového charakteru, její význam pro město přesahuje běžné dopravní projekty. Slouží mnoha lidem pro jejich každodenní cestu do práce, do školy nebo za službami. Propojuje dvě části města, které dlouho dělila železnice. Děkuji Správě železnic za její vybudování, občané si ji velmi oblíbili, navíc přímo k ní zajíždí autobusová linka číslo šest,“ navázal Jan Hrabal s tím, že lávka měří 290 metrů a je plně bezbariérová.
Převzetím lávky město rovněž získává nároky na uplatnění záruk a odpovědnosti za případné vady stavby, a to přímo vůči zhotoviteli. „O dalším posílení práv města nyní intenzivně jedná Správa železnic s vedením města. Současně probíhá jednání i o autorských právech k dokumentaci a dalším technickým aspektům, které budou potřebné pro jakékoli budoucí úpravy či modernizace,“ poznamenal s tím, že obě instituce intenzivně spolupracují.
Správa železnic zároveň zřídila ve prospěch města služebnost pozemků, na kterých se lávka nachází, a zajistila součinnost pro provoz inženýrských sítí, které skrz lávku vedou a slouží železnici. Město se rovněž zavázalo ke spolupráci a respektování pravidel ochranného pásma železniční dráhy.
„Tento převod představuje jeden z významných momentů pro rozvoj městské dopravní infrastruktury a je výsledkem několikaleté spolupráce mezi Pardubicemi a státní organizací Správa železnic, velmi si jí vážíme,“ dodal Jan Hrabal.
Správu a údržbu lávky, a to v létě i v zimě, budou mít na starosti Služby města Pardubic. „Budeme zajišťovat komplexní úklid pochozích ploch lávky, v zimě pak odstraňovat sníh a námrazu, pravidelně budeme čistit vnitřní prostory, madla, stropní a boční plochy a udržovat odvodňovací systém. Naším cílem je zajistit dlouhodobou funkčnost a estetickou úroveň této důležité dopravní stavby, která slouží široké veřejnosti. Veškeré činnosti budou prováděny s důrazem na bezpečnost, šetrnost k použitým materiálům a v souladu s technickými požadavky stavby,“ uvedla ředitelka Služeb města Pardubic Klára Sýkorová.
„Dopravní podnik města Pardubic zajistí údržbu eskalátorů, výtahů i pohotovostní servis. Současně probíhá zadávací řízení na výstavbu parkovacího domu Vápenka, který zvýší kvalitu celého území a nabídne kapacitní parkování pro další uživatele. Parkovací dům bude přímo propojen s plánovanou lávkou, čímž vznikne velmi pohodlný přestup mezi autem, vlakem, linkovým i městským autobusem. Počítá se také s dostatečným prostorem pro jízdní kola, takže zde vznikne významný dopravní uzel, kde se propojí hned čtyři dopravní mody,“ doplnil ředitel Dopravního podniku města Pardubic Tomáš Pelikán.