Pardubický kraj - Na základě změny zákona dochází v prvním čtvrtletí letošního roku k automatickému zřízení datových schránek živnostníkům, spolkům, nadacím a některým fyzickým osobám. Datová schránka bude tedy zřízena nejpozději do 31. 3. 2023.
Cílem zřízení datových schránek je posílení digitalizace veřejné správy a usnadnění a zefektivnění elektronické komunikace mezi státem a občany. Stát také přechodem na elektronické doručování prostřednictvím datových schránek ušetří desítky milionů Kč ročně, které by musel vynaložit na tisk listinných zásilek a jejich doručování doporučeně a do vlastních rukou.
V případě živnostenského podnikání je třeba, pokud si podnikatel nepřeje zřízení datové schránky a již nepodniká, zrušit živnostenské oprávnění na jakémkoliv obecním živnostenském úřadě.
Datová schránka bude zřízena i subjektům, které mají živnost pouze přerušenou (pozastavenou). Přerušení (pozastavení) živnosti nemá vliv na zřízení či znepřístupnění datové schránky. Důvodem nezřízení či znepřístupnění datové schránky je pouze výmaz subjektu ze zákonem stanovené evidence, tj. ukončení podnikání.
V případě zrušení živnostenského oprávnění bude do tří dnů od právní moci tohoto zrušení datová schránka znepřístupněna. K vlastnímu zrušení datové schránky dochází až uplynutím tří let od znepřístupnění datové schránky z důvodu úmrtí či výmazu ze zákonem stanovené evidence, v našem případě Informačního systému rejstříku živnostenských podnikatelů (IS RŽP).
Podrobnější informace ke zřízení datové schránky naleznete zde. Pro přihlášení do datové schránky navštivte tyto stránky. Informace poskytuje také infolinka 954 200 200.