ČR - Podvodníci na internetu jsou stále rafinovanější a jen malá chvilka nepozornosti může vyjít draho. Přistupujte proto k nákupu přes internet či sociální sítě s velkou obezřetností. Zejména tady platí heslo "Důvěřuj, ale prověřuj".
Máte-li o zboží z internetu zájem, či má-li někdo zájem o zboží, které vy na internetu inzerujete, určitě se vám v obou případech vyplatí si osobu na druhé straně prověřit. Ať už se jedná o inzerenta či zájemce. Přitom věnujte pozornost i nejmenším detailům. Dodržujte aspoň těchto pár bodů:
Zjistěte, co se dá
Jako v každé situaci se vyplatí problémům předcházet, než je následně složitě řešit. Jiná situace nepanuje ani v tomto případě. Než s někým začnete na sociální sítích jednat za účelem nákupu či prodeje zboží, ověřte si jeho uživatelský profil. Zjistěte jeho předchozí aktivitu na Marketplace či obdobné službě, případně zkontrolujte, zda máte společné přátele či známé. Jestliže objevíte společné přátele, ověřte u nich, jak dobře prodávajícího či zájemce o vaše zboží znají a jaké s ním mají zkušenosti. Zaměřte se také na předchozí inzerci a hodnocení uživatele. Zároveň se nabízí jeho jméno zadat do internetového vyhledávače, zda se neobjeví negativní zkušenosti ostatních uživatelů nebo dokonce varování policie.
Nenakupujte pod tlakem
Oblíbeným trikem všech podvodníků je vytváření nátlaku. Cílem je dostat vás do stavu, kdy emoce vítězí nad zdravým rozumem. „Kurýr už jede! Za zboží jsem zaplatil, peníze si vyzvedněte zde:…“ Při podobném způsobu komunikace si můžete být jisti, že jednáte s manipulátorem, který se vás snaží připravit o peníze. Zároveň platí, že zasílá-li vám prodávající či kupující jakékoliv odkazy, neotvírejte je. V lepším případě předáte osobní údaje neznámo kam, v horším přijdete o peníze. vysvětluje. Během prodejních „námluv“ také raději komunikujte tak, aby byla komunikace zaznamenatelná pro eventuální pozdější potřebu důkazu.
Na dobírku neposílám, nebo?
Zájmy a potřeby prodávajícího a kupujícího jsou často opačné. Platba předem na účet je výhodná, když zboží prodáváte, při koupi zboží se jí, pokud možno, vyhněte. Pro některé prodávající patrně pod vlivem jejich vlastních negativních zkušeností naopak nepřipadá v úvahu ani dobírka, kterou kupující často preferují. Výjimečné totiž nejsou případy nepřevzatých a vrácených zásilek, čímž odesílateli vzniknou náklady za zbytečné odeslání zboží. Setkat se proto můžete s požadavkem na zaplacení zálohy na účet ve výši poštovného. Oběma stranám – prodávajícímu i kupujícímu, tak lze doporučit především osobní převzetí zboží. Vyvarujete se dohadům ohledně opotřebení či poškození věci, které nebylo patrné na inzertních fotografiích, a především nevyzvednutým zásilkám.
Zaměřte se na detaily
Při konverzaci si všímejte použitých formulací, slovních spojení, slovosledu, gramatických chyb a úrovně jazyka obecně. Kostrbaté formulace nebo podivné znaky mohou v textové komunikaci odhalit nezdařilý strojový překlad z orientálních jazyků, což opět nasvědčuje, že zájemce není tím, kým se zdá být. Důležitý je i kontext uváděných informací. Neváhejte proto některé své dotazy i opětovně zopakovat. Není vyloučeno, že se zájemce do svého projevu "zamotá". Zbystřete, pokud vám v průběhu delší komunikace podává jiné informace než na začátku, například o způsobu platby a doručení.