Pardubice - K novému životu se začíná probouzet největší staveniště uprostřed Pardubické nemocnice. Stavaři už mají jen několik týdnů na dokončení všech stavebních prací.
V nemocnici Pardubice vznikne nový pavilon chirurgických oborů a urgentního příjmu, osmipodlažní budova s heliportem, operačními sály, odděleními lůžkové i ambulantní péče a také s pozoruhodné atrium plné zeleně a bistro pro návštěvníky.
Deset týdnů
„Stavbu budeme od zhotovitele, kterým je společnost Geosan + PKS stavby – Pardubická nemocnice, přebírat těsně před vánočními svátky, a to 22. prosince, tedy přibližně za 10 týdnů. Jak jsme viděli, velmi intenzivně se pracuje na všech frontách. Většina hrubých stavebních prací je hotová, nebo se dokončuje. Podívali jsme se na hotový heliport na střeše, který je již připraven k samostatné kolaudaci. V jednotlivých patrech se začínají montovat zdravotnické a další technologie. Od konce listopadu se už budou vydávat povolení zkušebního provozu na různých částech stavby, zatím neevidujeme žádné zpoždění oproti harmonogramu“ uvedl po skončení kontrolního dne Roman Línek.
Parkové úpravy okolí
Zároveň s pracemi v interiéru pokračují i práce v těsném okolí budovy, na přístupových cestách nejen do nového pavilonu, ale do celého areálu nemocnice. „Určitě si všichni pacienti, ale i zaměstnanci nemocnice oddechnou, až se opět plně otevře nádvoří nemocnice za hlavním vchodem. Vznikají tu nové chodníky, záhony, přibydou i stromy a plášť chladících věží, které jsou před budovou ředitelství, zakryjí popínavé rostliny. Návštěvníci tu budou mít velkou informační tabuli. Nemocnice spolupracuje na bezbariérovosti budovy s organizací vozíčkářů, tak aby na ně nikde nečekalo nepříjemné překvapení,“ konstatovala Michaela Matoušková.
Následovat bude propojení budov
Skutečnost, že tak velká stavba probíhá za plného provozu nemocnice a v těsném sousedství dalších budov, s sebou nese mnohá omezení. Například zásobovací výjezd musí počkat až na vybudování spojovacího nadzemního koridoru do dalších budovy, zatím se auta budou vracet do vjezdu. Propojení je naplánováno celkem do tří sousedních budov. Současná stavba s tím počítá a je na to připravena. „Nová budova bude první rok ve zkušebním provozu, kdy se do ní budou různé provozy stěhovat ze stávajících míst a vše se bude postupně usazovat. To poté umožní i další rozvoj nemocnice,“ dodal náměstek Línek.
Příjemné prostředí pro pacienty i zaměstnance
Nemocniční prostředí na řadu lidí nepůsobí dobře. Právě proto se projektanti z PENTA Projektu Jihlava snažili navodit už při vstupu do budovy příjemný dojem. „Velkému vzdušnému atriu dodají lidský rozměr zelené rostliny. Už jsou tu čtyři drátěné konstrukce přes celou výšku atria, po kterých se budou pnout rostliny a v příštím roce ozdobí horní část atria replika letadla Blériot první českého aviatika a pardubického rodáka Jana Kašpara. Pacienti tu budou mít vyvolávací systém, a tak budou moci část čekání strávit třeba v proskleném bistru s pěkným výhledem na areál,“ sdělila náměstkyně Matoušková a pokračovala: „Také pro lékaře, kteří se přestěhují ze starých budov, tu bude zcela jiné prostředí. Věřím, že i tento fakt bude důležitým faktorem při náboru nových zaměstnanců do Pardubické nemocnice.“
Největší stavba v dějinách kraje
Stavba centrálního příjmu v areálu Pardubické nemocnice je největší krajskou stavbou v historii. „Nejvíce mě těší, že jsme zvládli finanční management celého projektu. Celá řada lidí nás od stavby urgentu v rozsahu dvou miliard korun odrazovala, že to kraj nezvládne a může ho to finančně položit. Přestože máme poměrně malé vlastní příjmy, financování jsme naplánovali tak, že jsme neohrozili ostatní činnosti kraje, přitom jsme provedli investici, která nemá v rámci krajského zdravotnictví v posledních 30 letech obdoby. A to za výrazného přispění evropských fondů,“ uvedl hejtman Martin Netolický, který má ve své gesci rozpočet kraje.